31 شهریور 1399

تست تراکم استخوان

تست تراکم استخوان:

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است چراکه بروز نشانه و علائم در آن به ندرت اتفاق میافتد. افراد هنگامی متوجه وجود پوکی استخوان میشوند که به صورت شکستگی،خردشدگی و ترک های درد ناک در عکس های ایکس نمایان میشوند. در این مرحله بیش از 30% تراکم و وزن استخوان از بین رفته و آسیب وارد شده جبران ناپذیر است.

تراکم و وزن استخوان در افراد بالغ بعد از 35 سالگی شروع به کاستن میکند. بانوان استخوان بندی ظریف تر و تراکم استخوانی کمتری نسبت به آقایان دارند. به علاوه، میزان استروژن بعد از یائسگی در بانوان تدریجاً افت میکند.هر چند پوکی استخوان تفاوتی بین آقایان و بانوان قائل نمیشود، اما قابل درک است که بانوان بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

دسته هایی از افراد که خطر ابتلا به پوکی استخوان دارند:

  • بانوان در دوران بعد از یائسگی
  • سنین بالا
  • اختلالات غدد وسیستم درون ریز
  • وجود سابقه ی پوکی استخوان در خانواده و بستگان
  • عدم پیروی از یک برنامه ی غذایی واحد و مناسب
  • مصرف دخانیات و الکل
  • کم تحرکی
  • مشکلات و بیماری های مفصلی

 

اما  تست پوکی استخوان چگونه است؟

این آزمایش در مراکز درمانی که به دستگاه چگالی سنج مجهز باشند،صورت میگیرد. در استفاده از این دستگاه مقدار کمی اشعه ی ایکس به منظور تهیه ی عکس به قسمت های مختلفی از بدن مانند ستون فقرات، دنده ها، پاها و غیره تابانده میشود.اشعه ی ایکس از دو سطح انرژی تشکیل شده است که جذب هرکدام از این سطوح در بدن متفاوت هستند. و اینگونه چگالی استخوان ها تعیین میشود.

البته باید ذکر شود که از کمترین میزان ممکن اشعه ی ایکس استفاده میشود و این میزان تقریباً یک دهم اشعه ی تابانده شده در عکس های اشعه ی ایکس قفسه ی سینه هستند پس میتوان تقریباً اعلام کرد که انجام این آزمایش ایمن و بی خطر است. اما بانوان باردار قطعاً باید با پزشک مربوطه برای انجام این آزمایش مشورت کنند.

افراد به حالت خوابیده روی تخت دراز میکشند و فرد اپراتور محل قرار گیری دست، پا و غیره را مشخص میکند . آمادگی خاصی برای انجام این آزمایش تعریف نشده و فرد دردی را احساس نمیکند . انجام این آزمایش نهایتاً پنج دقیقه به طول می انجامد.

 

چه اطلاعاتی به پزشک مربوط ارائه میشوند؟

این آزمایش به پزشک، کمک بسیار زیادی در تشخیص پوکی استخوان میکند. این آزمایش فی الواقع، چگالی مواد معدنی استخوان های یک فرد را در همین مقوله با افراد جوان که در آنها استحکام استخوان ها  به اوج رسیده است مقایسه میکند. همچنین ممکن است این مقایسه عیناً با افراد هم سن نیز صورت گیرد و علاوه بر این عوامل دیگری نیز مانند قد، وزن، و نژاد در مواردی مطرح خواهند بود.

سه مقطع در این تست مشخص میشود: نرمال، کم چگال، پوک

این تعیین سطح، در تشخیص پزشک بسیار کمک کننده است به طوری که به کمک آن مثل دیگر آزمایش ها، خون، کلسترول و غیره وضعیت کلی استخوان ها و بیماری های احتمالی استخوان مشخص میشود.

www.hksh-hospital.com

شماره حساب سیبا بانک ملی
0110103434000
واریز کمک های مردمی
100 مطب دیابتی
تازه ترین اخبار خاص‌پرس