07 خرداد 1399

بیماری ام اس در دوره کرونا

دکتر سمیرا نوردی فلوشیپ بیماری ام اس بیمارستان سینا:

همانطور که میدانیم مدتی است که زندگی همه ما تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و همه ما دچار نگرانی ها و اضطراب شده ایم. نتایج نشان می دهد بروز این ویروس در افراد با سن بالاتر و بیماریهای زمینه ای (قلبی، عروقی ،ریوی ، دیالیزی) با شدت بیشتری می باشد. یکی از گروه هایی که در این مدت بسیار نگران بودند بیماران ام اس بودند.

  • سوال هایی در ارتباط با اینکه آیا ما هم در گروه بیماران پر خطر هستیم ؟
  • آیا داروهایی که مصرف میکنیم موجب کاهش عملکرد سیستم ایمنی میشود و آیا باید داروهای خود را قطع کنیم ؟
  • ام ار آی و آزمایشات خود را به موقع انجام بدهیم یا خیر ؟جهت ویزیت مراجعه نماییم با خیر ؟
  • اگر  دچار حمله شدیم چه کار کنیم ؟ آیا بستری ما در بیمارستان جهت تزریق دارو ما را در معرض خطر قرار نمیدهد؟

 

اینها و سوالات بسیار دیگر سوالاتی بودند که بیماران ام اس مرتب از ما می پرسیدند. در این مدت کشورهای مختلف دنیا مقالاتی در این زمینه منتشر کردند، در ایران هم گروهی از افراد زبده و متخصص در زمینه بیماری ام اس راهنمایی را جهت چگونه ادامه درمان بیماران ام اس جهت استفاده متخصصین مغز و اعصاب منتشر کردند.

در مجموع این مقالات و راهنماها، بیماری ام اس به خودی خود منجر به افزایش ریسک ابتلا به بیماری کرونا نمیشود. در مورد داروها ، یک گروه از داروها (گلاتیرامراستات و اینترفرون بتا )تضعیف کننده سیستم ایمنی نمی باشد و حتی اینترفرون بتا در درمان بیماری ویروس کرونا بکار رفته است.

در مورد داروهای خوراکی مانند فینگولیمود، تری فلونوماید و دی متیل فومارات لازم است در زمان های مقرر بیمار آزمایش سلول خونی انجام دهد و به پزشک خود بفرستد تا در صورت نیاز دوز دارو تغییر داده شود و در مورد داروی تای سابری امکان دارد فواصل تزریق دارو افزایش یابد، در مورد داروی ریتوکسی ماب آزمایش و CD19  میتواند کمک کند جهت به تعویق انداختن تزریق این دارو.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که در مورد هر بیمار باید جداگانه تصمیم گیری شود. بیماران لازم است که نکات بهداشتی، زدن ماسک، پوشیدن دستکش، شستن دست ها  و رعایت فاصله اجتماعی را با دقت بیشتری انجام دهند. داروی خود را خودسرانه  به هیچ عنوان قطع نکنند زیرا منجر به عود بیماری ام اس و مشکلات فراوان دیگر خواهد شد. در صورت نیاز به بستری جهت تزریق دارو حتماً به یک مرکز مورد تائید پزشک خود مراجعه کنند و از تزریق در منزل خودداری نمایند.

در انتها باید خاطر نشان شود که در حال حاضر تعداد بیماران ام اس ما از نظر ابتلا به بیماری کرونا با جمعیت عمومی هم سن و با شرایط مشابه خود تفاوت زیادی نداشته و اکثر بیمارانی هم که مبتلا شده اند بهبود یافته اند. بنابراین نکته بسیار مهم رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، ادامه مصرف داروها و ارتباط با پزشک معالج است. به امید اینکه به زودی این همه گیری به پایان برسد.

شماره حساب سیبا بانک ملی
0110103434000
واریز کمک های مردمی
100 مطب دیابتی
تازه ترین اخبار خاص‌پرس