01 مهر 1402

روز جهانی آلزایمر

آلزایمر نوعی اختلال است که بر حافظه تأثیر می گذارد و عملکرد روزانه را مختل می کند.آلویس آلزایمر، روانپزشک آلمانی، اولین کسی بود که در سال 1901 در حین درمان یک زن آلمانی، این بیماری را شناسایی کرد. این بیماری به نام او نامگذاری شد.
بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که با گذشت زمان بدتر می شود. با تغییراتی در مغز بروز می کند که منجر به رسوب پروتئین های خاصی می شود. بیماری آلزایمر باعث کوچک شدن مغز و در نهایت مرگ سلول های مغز می شود. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است - کاهش تدریجی حافظه، تفکر، رفتار و مهارت های اجتماعی. این تغییرات بر توانایی فرد و عملکرد وی تأثیر می گذارد.علائم اولیه بیماری شامل فراموشی رویدادها یا مکالمات اخیر است. با گذشت زمان، به مشکلات جدی حافظه و از دست دادن توانایی انجام کارهای روزمره تبدیل می شود.
داروها ممکن است بتوانند باعث بهبود یا کاهش پیشرفت علائم شوند. هیچ درمانی وجود ندارد که بیماری آلزایمر را بطور قطعی درمان کند. در مراحل پیشرفته، از دست دادن شدید عملکرد مغز می تواند باعث کم آبی، سوء تغذیه یا عفونت شود. این عوارض می تواند منجر به مرگ شود.
از دست دادن حافظه علامت اصلی بیماری آلزایمر است. علائم اولیه شامل مشکل در یادآوری رویدادها یا مکالمات اخیر است. به مرور وضعیت حافظه بدتر می شود و علائم دیگر با پیشرفت بیماری ایجاد می شود. مسلماً، افزایش سن یکی از علل اصلی بیماری آلزایمر است، اما این بیماری کاملاً یک بیماری مسن نیست. تنها در ایالات متحده حدود 200000 نفر زیر 65 سال با آلزایمر دست و پنجه نرم می کنند.این بیماری به دلیل تأثیری که بر نزدیکان بیمار دارد، اغلب به عنوان یک بیماری خانوادگی در نظر گرفته می‌شود. هیچ اقدام پیشگیرانه قطعی ای برای آلزایمر وجود ندارد.
سازمان بین‌المللی بیماری آلزایمر (ADI) که در سال 1984 تأسیس شد، مسئولیت حمایت از قربانیان و انجام اقدامات ارتباطی برای آموزش مردم و تسریع در سیاست‌های مرتبط را بر عهده دارد.در سال 1994، ADI روز جهانی آلزایمر را در ادینبورگ در کنفرانس سالانه خود در 21 سپتامبر به مناسبت دهمین سالگرد خود معرفی کرد. ADI روز جهانی آلزایمر و ماه جهانی آلزایمر را در سراسر جهان هماهنگ می کند و با سازمان ها و انجمن های عضو برای سازماندهی رویدادها و ایجاد آگاهی همکاری می کند.

بنیاد امور بیماری های خاص

@cffsd

شماره حساب سیبا بانک ملی
0110103434000
واریز کمک های مردمی
100 مطب دیابتی
تازه ترین اخبار خاص‌پرس